Kaffe och tårta för sista nya Jas-motorn

2011-05-25 15:50  
Sista leveransen. Kaffe och tårta för alla som varit med och jobbat med RM12-motorn. Foto: Jukka Lamminluoto/Volvo Aero

Det var stort tårtkalas i går på Volvo Aero i Trollhättan. Då gick den 254:e  nya RM12-motorn iväg till Saab i Linköping för montering i den sista Jas 39 Gripen-leveransen till Sydafrika.

- Det här är den sista leveransen, så långt som vi känner till. Motorn ska sitta i det sista Gripenplan som levereras till Sydafrika under hösten, säger Volvo Aeros informationschef Fredrik Fryklund till Ny Teknik.

Volvo Aero hade bjudit in alla som arbetat med RM12-motorn och det blev flera hundra personer som dök upp vid den speciella ceremonin på tisdagseftermiddagen.

- Men det var inget gravöl. Vi har jobbat med RM12-motorn i 30 år och kommer att arbeta med den i 30 år till med underhåll och produktutveckling. Och om Saab får nya kunder så bygger vi fler motorer, säger Fredrik Fryklund.

Volvo Aeros Jas-motor RM12 har hyllats för sin driftsäkerhet. Sammanlagt har motorn nu gjort 160 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

- Det är unikt för alla flygvapen världen över, säger Fredrik Fryklund.

Volvo Aero har utvecklat RM12 så att den är optimal för enmotoria Gripen med högre dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollission.

- När vi hade som mest med RM12-tillverkningen att göra gick tillverkningen i 2-skift. Då tog det ca 12 veckor att tillverka en Gripen-motor, säger Fredrik Fryklund.

RM12-motorn sitter i alla Jas 39 Gripen som Försvarsmakten äger, samt i de plan som sålts eller hyrts ut till Sydafrika, Ungern, Tjeckoslovakien, Thailand och det brittiska flygvapnets flygskola.

Volvo Aero har erbjudit Försvarsmakten att bygga om samtliga RM12-motorer och trimma dem till en högre prestanda som motsvarar den motor som Saab vill sätta in i nästa generations Gripenplan.

Läs om det projektet här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt