Fordon

”Jesus-batteriet” ska revolutionera batteritekniken

Bild från film om ballistiskt test av Ionic Materials batteri. Foto: Ionic Materials
Bild från film om ballistiskt test av Ionic Materials batteri. Foto: Ionic Materials
Renault Zoe, en av Nissan Renault-alliansens elbilar. Foto: Renault
Renault Zoe, en av Nissan Renault-alliansens elbilar. Foto: Renault
Elbilar från Renault. Foto: Renault
Elbilar från Renault. Foto: Renault

Renault Nissan-alliansen satsar på en ny batteriteknik och investerar i Ionic Materials. Målet är att snabbt få fram ett billigt, effektivt och driftsäkert elbilsbatteri.

Publicerad

Litiumjonbatterier är i dag nästintill allenarådande när det kommer till energilagring i elbilar. Men även om de har marknadsdominans så är de flesta överens om att tekniken bara är ett steg på vägen. I framtiden kommer batteriteknik med fast elektrolyt vara det som gäller, skriver Tekniskt Ukeblad.

BMW, Toyota, Bosch och Continental har kommit olika långt i processen att ta fram ett så kallat solid state-batteri för elbilar – och nu får de sällskap av det franskjapanska konglomeratet där Renault, Nissan och Mitsubishi ingår.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här