Fordon

Jeepavgaser blir ministerfråga

Jeep Renegade med dieselmotor från Fiat i skottgluggen. Foto: Jeep

Avgasvärden från en Jeep och en Fiat är för höga hävdar tyska transportministern. ”Inte alls”, svarar den italienska ministern.

Publicerad

Frågan om avgasfusk med dieselmotorer har nu nått ministernivå i en ordväxling mellan tyska transportministern Dobrint och hans italienske motsvarighet Delrio.

I skuggan av avgasskandalen hos Volkswagen genomförde den tyska transportstyrelsen KBA tester av utsläpp från flera olika tillverkare. Man kom då fram till att bilar från Fiat visade mycket oregelbundna värden.

Systemet för att rena kväveoxider slogs exempelvis av efter att motorn varit i gång 22 minuter – en märklig omständighet eftersom motortester oftast tar 20 minuter, rapporterar Reuters.

Motorer betedde sig underligt vid kväveoxidtesterna är tvåliters dieselmotorer från Fiat Chrysler, som används i bilmodellerna Jeep Renegade och Fiat 500X.

Tyska transportministern Alexander Dobrint kritiserade i våras Fiat Chrysler för att inte delta i ett möte om oregelbundna utsläpp från dieselbilar. Den italienske transportministern Graziano Delrio svarade då att Fiats dieselmotorer hade testats visat sig klara reglerna för avgasutsläpp.

Svaret blev i ett brev att Tyskland inte delar den italienska typgodkänningsmyndighetens uppfattning att anordningen som stänger av avgasreningen används för att skydda motorn.

Tyska transportministeriet har nu i ett brev till EU-kommissionen, avsänt i slutet av augusti, anklagat Fiat Chrysler för att använda en otillåten metod för att stänga av avgasreningen.