Fordon

Ingenjör får skulden för GMs dödsolyckor

En enskild ingenjör pekas ut som ansvarig för att tändningslåset slagit av och orsakat 13 dödsfall i bilar från GM.

Publicerad

I den utdragna utredningen om varför tändningslåset slagit av i ett stort antal GM-bilar av modellerna Chevrolet Cobalt och Saturn pekar nu åklagaren ut en enskild ingenjör som ytterst ansvarig för händelserna.

Ingenjören tillhör en av de 15 personer som redan fått sparken från GM. Åklagaren Anton Valukas nämner den utpekade ingenjören 207 gånger i den 325-sidiga rapporten om GMs skuld till olyckorna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här