Fordon
I flygande fläng genom vattnet
Jungfrufärd för nya bärplansbåten vid inloppet till Skurusundet i Stockholm, cirka 70 centimeter ovanför havsytan. Foto: Electrofoil
Mindre svall, mindre stötigt och mindre soppa. Med en smal vinge långt nere i vattnet susar en ny svensk båt fram i 22 knop och drar ändå bara ett par deciliter bensin per sjömil.
I februari sjösatte företaget Electrofoil sin nya bärplansbåt, Foiltwister. En båt där bärplanet inte skär vattenytan utan går som en vinge nere i vattnet. Vinsten är dels att det inte sugs ner luft under bärplanet som stör strömningen, dels att skrovet kan flyga fram på en jämn höjd utan stötar från vågor och svall. Bakom företaget står Björn Haraldsson och Alexander Sahlin. De började prova ut tekniken för ett par år sedan på en ombyggd gammal plastbåt, och har nu byggt den första i en serie prototypbåtar av aluminium.
– Det här är en konceptbåt som vi har byggt för att visa upp vår bärplanskonstruktion. Sedan vill vi licensiera tekniken till andra båttillverkare, säger Alexander Sahlin.
– Vi har löst hur man kan ha ett bärplan som ligger helt nersänkt som en vinge i vattnet och samtidigt få en sidostabilitet. Svenskt patent är beviljat och nu finns en internationell ansökan inne.
Namnet Foiltwister skvallrar om hemligheten. Om båten börja tippa åt styrbord kommer den att kana åt samma håll. Då vrids stöttorna till bärplansvingen. De är infästa så att vridningen gör att de inte längre är parallella och får vingen att skeva så att båten rätas upp. Allt sker helt automatiskt genom ett mekaniskt länksystem, utan sensorer eller annan elektronik.
Även flyghöjden regleras automatiskt med hjälp av en ytavkännare, ett litet extra bärplan som via länk-armar påverkar bärplansvingens attackvinkel.
Bärplansstöttorna sticker ner 1,20 meter från båtens botten och fälls in i skrovet vid låg fart, på väg in eller ut ur hamn. Bärplanet liksom stöttorna är gjorda av kolfiberkomposit.
Föraren behöver bara sköta ratt och gas, utan bekymmer för motortrim eller trimplansjusteringar. Med en 50 hästars utombordare drar den nära sex meter långa aluminium-båten bara 0,2 till 0,3 liter bränsle per sjömil i flygläge.
Konstruktören Alexander Sahlin är själv mest intresserad av segling, både på vatten och med skridskosegel.
Så vad får då en inbiten seglare att konstruera ännu snabbare motorbåtar?
– Det är inte farten det handlar om, utan att slippa svallvågorna. Efter den här blir svallet ungefär lika stort som när jag paddlar kanot.