Fordon

I dag står miljarder på spel för Kockums

A26. Ubåten väntas bli en av de modernaste och tystaste smygubåtarna. FMV och Kockums har hittills gemensamt genomfört en första designfas, och nu ska den andra, slutliga designfasen ta vid. Foto: Kockums

En framtida ubåtsorder på fyra miljarder, den svenska ubåtskompetensen och 250 jobb vid Kockums i Malmö. Allt står på spel när FMVs generaldirektör och styrelseordföranden i Thyssenkrupp möts i dag i Tyskland.

Publicerad

Läget har hårdnat dramatiskt i förhandlingarna mellan Kockumvarvets tyska ägare Thyssenkrupp och Försvarets materielverk, FMV, om ordern att slutdesigna ubåten A26.

Beställningen sägs vara värd bortåt en miljard kronor och syftar till att skapa byggnadsspecifikationer och detaljerade konstruktionsbeskrivningar för den hypermoderna ubåten.

För Thyssenkrupp står en beställning på två ubåtar, värda fyra miljarder kronor, till svenska marinen på spel. Och för Sveriges del handlar det om 250 jobb i Malmö samt den samlade svenska kompetensen att utveckla ubåtar och undervattensteknik.

Parterna kommer i dag, onsdag, att hålla ett extrainsatt högnivåmöte i Düsseldorf i Tyskland. Efter att samtalen mellan parterna inleddes i somras, bestämde sig Kockums styrelse för att flytta Malmökontoret till Karlskrona.

Vid enheten jobbar i dag cirka 250 personer, varav 220 jobbar med att designa ubåtar och att testa material som lämpar sig för undervattenssystem. De övriga 30 jobbar med att bland annat utveckla Stirlingmotorn samt en ny motor för solenergidrift.

FMV, som befarar att Kockums kan förlora alla de utvecklingsingenjörer som inte vill flytta med till Karlskrona, har under förhandlingarna krävt garantier för att det svenska ubåtskunnandet inte äventyras på grund av flytten.

"Emellertid kommer FMV inte att skriva på ett kontrakt som gäller design av A26 förrän KAB (Kockums AB) och dess ägare kan garantera att KAB har den kompetens och de förmågor som FMV efterfrågar", skriver den svenska generaldirektören Gunnar Holmgren i brev till Thyssenkrupp.

Thyssenkrupps styrelse-

ordförande Hans Christoph Atzpodien skriver tillbaka att bolaget egentligen inte kan vänta på beställningen längre, men att FMV får tre veckor till på sig. Får man inget kontrakt tänker man lägga ned Malmökontoret inom ett år.

FMV har också starkt uttalat och ställt som krav att 100 procent av arbetet med slutdesignen, som väntas ta 15-24 månader, ska ske i Sverige. Men Thyssenkrupp vill förlägga 25 procent av jobbvolymen till koncernens andra ubåtsvarv HDW, Howaldtswerke Deutsche Werft, i Kiel.