Fordon
Här kommer Europas längsta timmerbil
Monster-truck eller eko-liner? Åsikterna går isär om det svenska forskningsprojektet En Trave Till som handlar om 30 meter långa timmerbilar med en bruttovikt på hela 90 ton.
- Vi säger eko-liner eftersom de minskar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med 20 procent. Men nere i Europa, där man i dag inte får ha längre bilar än 18 meter, ryser man och kallar våra testbilar för monster-truckar.
Det sa Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm på ett seminarium i Stockholm på fredagen där resultaten från de treåriga forskningsprojekten ETT presenterades.
ETT står för En Trave Till. Det innebär att man hänger på ytterligare ett släp på timmerbilarna och gör dem sex meter längre än i dag och 30 ton tyngre.
Först är det själva lastbilen med flak. På bilen krokas en ”dolly”, en liten tvåaxlad vagn med vändskiva. Till dollyn kopplas en ”link”, ett kort, sexhjuligt släp med vändskiva längst bak där man slutligen hänger på en semitrailer, ett långt släp med sex hjul.
Då har man fått fyra travar timmer på bilen mot max tre som det är i dag. Längden på hela ekipaget blir 30 meter vikten 90 ton, varav 66 ton är lasten. Två sådana här ETT-bilar kan ersätta tre konventionella timmerbilar.
Den här testbilen har rullat fram och tillbaka de 17 milen mellan en virkesterminal i Överkalix till ett sågverk i Munksund utanför Piteå i tre års tid.
Över tjugo företag, organisationer och myndigheter har varit med i projektet och tagit fram nya tekniska lösningar och nya sätt att organisera arbetet.
Nytt, lättare men starka stål har tagits fram för trailern, en ny typ av kranvåg som kan väga timret under arbete, ett tryckluftbaserat broms-, fjädrings- och vågsystem, ny typ av dragkrok, elektroniska bromsar som bromsar på alla hjulen och mycket mer.
- Det är ett av de mest spännande innovationsprojekt som Skogforsk har varit med om, sade forskningschefen Lennart Rådström.
Volvo har dragit det tyngsta lasset när det gäller själva fordonet. Man har använt en Volvo FH16 med en sexcylindrig motor på 660 hästkrafter och en I-shiftväxellåda som kan växla både manuellt och automatiskt.
Volvo hade också ställt krav på att det skulle vara kvinnliga chaufförer. Och tre av fyra ordinarie chaufförer har varit kvinnor. Tidigare har det inte funnit en enda kvinnlig timmerchaufför i Norrbotten.
Projektledaren Lena Larsson drog ned rungande skrattsalvor när hon sa att ”det ska vara så enkelt att till och med en tjej kan köra den”.
Projektet heter ETT - Modulsystem för skogstransporter. Det är ett samarbete mellan Skogforsk, Trafikverket, Transportstyrelsen, skogsnäringen, Volvo lastvagnar, Parator, övrig fordonsindustri, Sveriges Åkeriförbund och Riksförbundet Enskilda Vägar.
Projektet består av två typer av modulfordon - ETT och ST.
ETT står för En Trave Till och innebär ett foron som kan transportera fyra virkestravar i stället för tre. Bruttovikten blir 90 ton.
ST står för Större Travar. Det är en timmerbil av normallängd med som kan ta mer virke. Bruttovikten blir 74 ton.
Erfarenheterna har hämtats från Australien där det rullar gigantiska "fordonståg" över kontinenten.
Men redan på 1960-talet testade skogsbolaget SCA 30 meter långa fordonståg med timmer, även då med fyra "travar".
Läs mer om ETT-projektet här.