Fordon

Här är Volvos nya syskon

”Vår bil är en smartphone på hjul”, säger Alain Visser, vice vd på Lynk & Co, under presentationen av 01. Foto: Ada Fredelius
”Vår bil är en smartphone på hjul”, säger Alain Visser, vice vd på Lynk & Co, under presentationen av 01. Foto: Ada Fredelius
Alain Visser, vice vd på Lynk & Co, säger att företagets ambition är att bli det första globala kinesiska bilmärket. Foto: Ada Fredelius
Alain Visser, vice vd på Lynk & Co, säger att företagets ambition är att bli det första globala kinesiska bilmärket. Foto: Ada Fredelius
Presentationen av nya bilen med en bar byggd av isblock, dunkande musik och dansuppvisning för tankarna till en lanseringsfest för en it-startup. Foto: Ada Fredelius
Presentationen av nya bilen med en bar byggd av isblock, dunkande musik och dansuppvisning för tankarna till en lanseringsfest för en it-startup. Foto: Ada Fredelius
Volvos nya syskon Lynk & Co 01. Foto: Lynk & Co
Volvos nya syskon Lynk & Co 01. Foto: Lynk & Co
Interiör i 01:an. Foto: Lynk & Co
Interiör i 01:an. Foto: Lynk & Co

BERLIN. Framtagen i Sverige, tillverkad i Kina. Nu presenterar Volvo och Geely sitt gemensamma projekt, nya bilmärket Lynk & Co.

Publicerad

Ett stort pressuppbåd, från bland annat Kina, Tyskland och Sverige fanns på plats i Berlin för lanseringen av nya märket Lynk & Co.

Alain Visser, vice vd på Lynk & Co inleder med att berätta om hur företaget gärna visar upp bilen i Berlin, för att det är en av de ”coolaste städerna i Europa”. Enligt honom är ambitionen att bli det första globala kinesiska bilmärket. Därför sker lanseringen också i Tyskland, som är bas även för de välkända bilmärken som Lynk vill konkurrera med.

Presentationen med en bar byggd av isblock, dunkande musik och dansuppvisning för tankarna till en lanseringsfest för en it-startup. Det är förstås meningen. Alain Visser lyfter gärna fram att den nya bilen ska vara uppkopplad: med touchscren och en delningsknapp där föraren kan dela med sig av sin position.

– Vår bil är en smartphone på hjul, säger Alain Visser.

Den allra första modellen, kallad ZeroOne, är en suv. Bilarna byggs med Volvos teknik CMA, Compact Modular Architecture, som sparar på utrymmet genom att bygga fordonen i moduler.

Läs mer:

David Green, digitalchef på Lynk & Co, tar till orda på presskonferensen med sin egen smartphone i handen. Han ger ett exempel på hur bilen, som ständigt är uppkopplad, ska kunna användas.

– Du parkerar bilen på jobbet, den kan ditt schema och vet att du inte kommer att köra de närmsta åtta timmarna. Då erbjuder den dig dela-knappen, du delar med dig av bilens position till dina vänner, som skickar dig en förfrågan om att få använda den. Du delar med dig av låset via din smartphone.

Bilens plattform för interaktion med sin förare är utvecklad i samarbete med Ericsson. Även Microsoft och kinesiska e-handelsjätten finns med bland samarbetspartnerna.

Namnet Lynk & Co hänvisar till länken mellan Öst och Väst, och ”Co”, står inte för ”Company”, utan för Cool, Connectivity. Den nya bilmodellen har utvecklats av CEVT (China Euro Vehicle Technology), Volvo och Geelys gemensamma forskningssatsning.

Lynk & Co 01

  • Tillverkas i Kina.
  • Ska börja säljas 2017.
  • Ska främst säljas online.
  • Ska säljas till fasta priser, och till samma pris inom samma valuta, alltså ett och samma pris inom eurozonen.