Fordon

Här är nya generationens bensinmotor från Renault

Foto: Renault
Foto: Renault

Den nya bensinaren är inte bara snål. Med gott om kraft och ett bättre vridmoment vid låga varv ska Renaults turboladdade 1,3-litersmotor bjuda på mer körglädje. Ingenjörerna har bland annat lånat teknologi från Nissan GT-R.

Publicerad

Nu visar Renault-Nissan Alliance och Daimler upp den senaste frukten av trions samarbete. Den nya bensindrivna bilen sägs vara snålare och släppa ut betydligt mindre koldioxid än föregångarna. Den direktinsprutade, turboladdade 1,3-litersmotorn ska dessutom bjuda på mycket mer körglädje, bland annat tack vare ett bättre vridmoment vid låga varvtal.

– Vår nya bensinmotor förkroppsligar all den expertis som Renault-gruppens ingenjörer besitter, tillsammans med Alliance och vår partner Daimler. Detta efter mer än 40 000 timmar av tester. Jämfört med Energy TCe 130 levererar nya Energy TCe 140 ytterligare 35 Nm som finns tillgängligt över ett bredare spektrum – från 1 500 rpm till 3 500 rpm, säger Philippe Brunet, chef på Alliance Global avdelning Powertrain & Electric Vehicle.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här