Fordon

Här är GM:s nya digitala fordonsplattform

Foto: GM
Foto: GM

En ny arkitektur som är fem gånger bättre än dagens. Nu har bilkoncernen GM presenterat sin nya elarkitektur som ska klara av att hantera upp till 4,5 terabyte i timmen.

Publicerad

I Silicon Valley har man länge sagt att alla företag är dataföretag – de som inte förstår det kommer att gå under. Ett bolag som verkar ha insett att digitaliseringen är ett måste är General Motors. Den amerikanska koncernen har nu presenterat sin nya digitala fordonsplattform – en grundplåt som ska göra framtidens bilar möjliga.

Enligt GM är det en naturlig del av utvecklingen. Fordonen kräver i allt större utsträckning större elektrisk bandbredd och uppkopplingsmöjligheter. Och ja, eftersom moderna bilar har elektrifierade drivlinor, säkerhets- och assistanssystem som använder multipla sensorer samt ständig uppkoppling för navigering och semiautonom teknik, har kraven eskalerat enormt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här