Fordon
Grönt ljus för ny maglevbana
Provkörning på testbanan i Yamanashi. Foto: JR Tokai
Japanska regeringen gav på fredagen klartecken till bygget av magnettågsförbindelsen mellan Tokyo och Nagoya.
Järnvägsföretaget JR Tokai lämnade i augusti in en formell ansökan om att få dra igång det spektakulära bygget. Förbindelsen mellan Tokyo och Nagoya ska minska restiden från 88 minuter idag med de konventionella Shinkansentågen till 40 minuter när banan är klar 2027.
JR Tokai planerar även en förlängning av banan till Osaka. Den delen ska vara klar 2045 och minskar då restiden mellan Tokyo och Osaka från dagens 138 minuter med Shinkansen till 67 minuter.
Kostnaderna för bygget beräknas till omkring 600 miljarder kronor. Stora delar av förbindelsen kommer att gå i tunnlar. På vissa håll går magnetsvävtågen på 40 meters djup under marknivån.
Så sent som i september körde ett testtåg med sju vagnar på JR Tokais testbana i Yamanashi. Tåget rullar på hjul tills det når hastigheten 160 km/h varefter magnetsvävtekniken tar över och accelererar farkosten till 500 km/h, som är marschfart.