Fordon
Gammal plattform för nästa Saab 9-3
Nästa modell av Saab 9-3 introduceras i slutet av 2012 och ska bygga på samma plattform som dagens. Det avslöjar Saabs ordförande Victor Muller för amerikanska tidskriften Motor Trend.
Plattformen som Saab 9-3 baseras på, kallad Epsilon I, utvecklades av företagets tidigare ägare General Motors för bland annat Opel Vectra, Chevrolet Malibu, Pontiac G6 och Fiat Croma.
Nya Saab 9-5 bygger på en större och nyare GM-plattform, kallad Epsilon II.
En anledning till att Saab väljer att gå vidare med en nästan tio år gammal plattform är att man äger tekniken och självt kan fortsätta att utveckla den, utan att tvingas betala dyra licenser till exempelvis GM.
En annan anledning är att man redan nu kan starta utvecklingen av nya Saab 9-3 utan att behöva invänta utdragna förhandlingar med andra bilindustrier om att få dela på någon av deras plattformar.
Nackdelen med den gamla plattformen är just att den är gammal. Även om Saab kan göra stora förändringar är man ändå bunden av grundkonstruktionen som påverkar vikt, utrymmen, komponentval samt delvis vägegenskaper och krocksäkerhet.
Att utveckla en helt ny plattform är inget alternativ för en liten tillverkare som Saab. Det kostar flera miljarder kronor, vilket gör att varje plattform måste ge upphov till en lång rad modeller som tillsammans kan säljas i miljontals exemplar.