Fordon

Fransk Barracuda vann jättelik ubåtsorder

Shortfin Barracuda Block 1A från franska DCNS har en besättning på 60 personer. Foto: DCNS

Australien valde den franska ubåten Shortfin Barracuda Block 1A som ersättare för Collinsubåtarna och snuvade därmed Japan på jätteordern.

Publicerad

Ordern på upp mot tolv ubåtar för den australiensiska marinen är värd över 300 miljarder kronor. Bland kandidaterna om kontraktet fanns franska statliga varvsgruppen DCNS, tyska Thyssen-Krupp och japanska Mitsubishi/Kawasaki.

Länge såg det ut som om Japan skulle kamma hem kontraktet, men med regimskifte i Australien svalnade känslorna för den japanska lösningen. Kritiker menar att Japan har för lite erfarenhet av ubåtsbyggande. Dessutom skulle en allt för nära militär kontakt med Japan kunna reta Kina, som är Australiens viktigaste handelspartner.

Japan erbjöd en större version av sin Soryu-klass kallad Goryu, den australiensiska draken.

Det tyska förslaget från TKMS ansågs för liten, trots att tyskarna förslagit en speciell Australienversion av sin bränslecellsdrivna ubåt, kallad Type 216 A.

Det vinnande förslaget är en diesel-elektrisk version av en atomubåt, nu kallad Shortfin Barracuda Block 1A. Ubåten är 97 meter lång och har ett deplacement i u-läge på mer än 4000 ton. Fyra dieselgeneratorer ger el till en motor på drygt 7 MW som driver ett vattenjetaggregat. Med den lösningen säger sig DCNS komma ifrån kavitation och buller från en friliggande propeller.

Meningen är att de tolv nya ubåtarna ska byggas i Adelaide, där tidigare Collinsubåtarna byggdes med hjälp från svenska Kockums.