Fordon

Framtidens bilar får uppblåsbar inredning

Skylar Tibbit (MIT) och Martina Starke (BMW) Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

”Liquid Printed Pneumatics” kan innebära en revolution för bildesign. MIT och BMW har tillsammans utvecklat tekniken där de 3d-printar uppblåsbara material. ”Det finns inga skäl att låsa framtidens bilar till en viss form”, säger Martina Starke på biltillverkaren.

Publicerad

Ett material som helt skriver om reglerna för interiördesign. Så beskrivs ”Liquid Printed Pneumatics” – en teknik för att skriva ut ett slags töj- och uppblåsbart material. Bakom utvecklingen står MIT:s Self-Assembly Lab och biltillverkaren BMW.

Och de visar upp sin teknik på utställningen The Future Starts Here på Victoria and Albert Museeum i London.

Själva tekniken innebär att en 3d-skrivare trycker in ett flytande material i en gel som sedan tar fast form.

Kombination av flera tekniker

Normalt sett arbetar skrivarna med hårda material, men i det här fallet har man lyckats använda 100 procent silikon och fortfarande kunnat skapa komplexa strukturer i form av ”luftkuddar”. De skrev helt enkelt ut ballonger.

– Vi sammanförde olika nya tekniker, som rapid liquid printing och tekniker från robotik för att få fram den här adaptiva materialstrukturen. Innan skulle scenarion som det här ofta kräva komplexa och ofta felande elektromekanisk utrustning eller komplexa formverktyg. Nu kan vi skriva ut avancerade uppblåsbara strukturer med anpassad aktivering och styvhet, säger Skyler Tibbits på MIT.

Kan revolutionera bildesignen

BMW, som samarbetat med MIT i två år, ser å sin sida ser att det här kan vara en teknik som revolutionerar hur de designar sina bilar.

– Resultatet av det här samarbetet visar att en ny materialframtid är nära. Det finns inget skäl att låsa framtidens bilar till en viss form. Interiörer kan även få en formbar modulär användning, säger Martina Starke, chef för BMW Brand Vision.

Hon tror att tekniken i framtiden kan användas för olika komfortlösningar – men även för att förbättra dämpning och krockskydd. När, eller om, det kan bli aktuellt är dock inget som vare sig MIT eller BMW säger något om.