Fordon

Första vattenskotern med bärplansteknik är snålare

Foto: University of Western Australia

Bärplanskonstruktionen gör Waveflyer mer energieffektiv än en vanlig vattenskoter. Batteridriften ger en tyst gång – och upplevelsen sägs vara som att flyga över vattnet.

Publicerad

The Renewable Energy Vehicle Project (REV) drivs av University of Western Australia. Inom projektet utvecklas bland annat teknik kring elektrifierade fordon och autonomi. En av produkterna som har tagits fram är världens första elektriska vattenfarkost med bärplan avsedd för individer.

Stilla ser den ut som en vanlig vattenskoter, men vid fart reser sig Waveflyer från ytan. Bärplanskonstruktionen kontrolleras med aktiv stabiliseringsteknik. Batteridriften ger en tystare gång än en konventionell modell, och ger inga utsläpp under färd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här