Fordon
Förslaget: Frakta bort Costa Concordia från Italien
I dag är det på dagen två år sedan som Costa Concordia havererade utanför Italiens västkust. Samtidigt kommer nu uppgifter om att fartyget eventuellt ska transporteras till England för skrotning.
De nya uppgifterna om att det kapsejsade kryssningsfartyget Costa Concordia kan komma att skrotas i England presenteras nu i brittiska The Telegraph. Enligt tidningen är det företaget Able UK Ltd som gett sig in i budgivningen för att ta hand om slutskrotningen av fartyget. Om det brittiska företaget vinner kontraktet så är en möjlig styckningsplats Able Seaton Port i Hartlepool, några mil söder om Newcastle på den engelska östkusten.
Men tvåårsdagen - det var den 13 januari 2012 som Costa Concordia med över 4 000 passagerare ombord kolliderade med en klippa utanför den italienska ön Giglio - har återigen riktat strålkastarna på fartygets slutliga öde.
Enligt internationella medier, och som även Ny Teknik skrivit om tidigare, står det klart att de italienska hamnarna i Genua, Palermo, Civitavecchia och Piombino är aktuella aspiranter att ta hand om fartyget.
Men även andra budgivare - hamnanläggningar i Turkiet, Kina, Norge och i Frankrike - rapporteras vara intresserade av skrotningskontraktet som värderas till mångmiljonbelopp, och som, enligt The Telegraph, också handlar om ett 100-tal arbetstillfällen.
- Jag skulle bli mycket glad om kontraktet går till en italiensk hamn, Genua eller Piombino eller var som helst. Costa driver global verksamhet men vi är en del av den italienska ekonomin och vi känner oss hemma här. Men det är beroende av anbuden men vi har en förkärlek för länderna i OECD och EU, säger Michael Thamm, vd på Costa Cruises, till The Telegraph.
Och han tilläger:
- Det var vårt fartyg, det var vår kapten som orsakade problemet, så vi kommer att lösa det. Vi kommer att behålla vårt ägande till sista minuten.
Enligt tidningen står fartygets kapten, Francesco Schettino, fortfarande inför rätta, anklagad för dråp och för att ha övergivit fartyget i samband med olyckan.
Exakt hur transporten av det hårt skadade fartyget ska ske, om någon av de mer långväga hamnarna vinner kontraktet, är inte klart. Men som Ny Teknik berättade i oktober är det holländska bärgningsfartyget Vanguard ett möjligt transportfartyg. Helt klart är i alla fall att det rör sig om ett projekt där minsta snedsteg kan få stora konsekvenser. Få vill se att scenario där Costa Concordia sjunker, eventuellt på djupt vatten, under transporten till slutdestinationen.
I förra veckan kom dock beskedet, från talespersoner för bärgningen, att fartyget ska transporteras från sin nuvarande plats i juni. Vem som vinner upphandlingen och var fartyget slutligen skrotas offentliggörs i mars.