Fordon

Fords algoritm kan förutse faror

Fords har identifierat områden med hög olycksrisk. Foto: Ford

I London har Ford loggat motsvarande 20 varv med bil runt jorden – detta för att identifiera platser med hög olycksrisk. Resultatet är en algoritm som kan förutse faror.

Publicerad

Tusentals omfattande och allvarliga olyckor sker i Londontrafiken varje år, men stadens borgmästare Sadiq Khan har som målsättning att antalet ska vara noll vid 2041. Under flera år har Ford loggat alla olyckor i London, tagit fram nya sätt att analysera stora datamängder från trafiken. Information som kan hjälpa städer och myndigheter att identifiera farliga platser innan olyckorna inträffar.

Nu har man presenterat Ford City Data Report, med olika sätt för att förbättra trafikmiljön. Rapporten bygger på insamlad data från 160 olika fordon som tillsammans har delat med sig av 500 miljoner olika datauppgifter. Sammantaget loggade de under 15 000 dagar en miljon körda kilometer – sträckan motsvarar 20 varv runt jorden.

Ford Smart Mobility har spelat in och analyserat data från resorna och särskilt uppmärksammat användning av bromsar och varningsblinkers. På så sätt har man identifierat situationer där olyckor har vart nära att inträffa. Fords ingenjörer jämförde sedan datan med rapporter från verkliga olyckor. Resultatet blev en algoritm som kan förutse var det är sannolikt att framtida olyckor inträffar.

– Vi tror att den här kunskapen kan gynna miljontals människor. Små förändringar kan göra stor skillnad för trafikflöden och trafiksäkerhet, som att beskära ett träd som skymmer en vägskylt, säger Jon Scott, projektledare på City Data Solutions vid Ford Smart Mobility

Trafikinformationen som Ford har samlat in skapar även möjligheter för andra lösningar. Till exempel att planera varutransporter till tider när trafikmiljön är lugnare eller hitta de bästa laddplatserna för eldrivna fordon.

– Ford City Data Report visar vad vi på Ford kan göra med data vi kan samla in från fordonen vi tillverkar, med smart IT-infrastruktur och -analys, säger Sarah-Jayne Williams på Ford Smart Mobility i ett pressmeddelande.

Ford påpekar att systemet kan hjälpa städer och myndigheter att identifiera dessa platser innan olyckorna inträffar, annars är det oftast efter att olyckor inträffat som samhället kan urskilja särskilda platser som problematiska och trafikfarliga.