Fordon

Följ med flygteknikerna i Boeings Dreamliner 787-8

Norwegian har tolv plan av modellen Boeing 787-8 och 787-9. Foto: Patrik Lundin
Den vågiga kanten på motorhöljet är designad för att minska bullret från motorerna. Kanten ”slår sönder” ljudet. Foto: Patrik Lundin
Flygteknikerna Betim Gurguri och Niclas Davidsson med praktikanten Andreas Andersson går igenom nattens arbete med Boeing 787-8 i Norwegians hangar på Arlanda. Foto: Patrik Lundin
Flygteknikerna Fredrik Sabel och Linus Johannisson i hangar 4 på Arlanda gör en rutinmässig koll av motorn med hjälp av boroskopi, en titthålskamera. De går igenom hela turbinen, en procedur som tar tre timmar. Som regel servas bara en motor åt gången på flygplanet. Foto: Patrik Lundin
Flygteknikerna undersöker motorn med en titthålskamera. Foto: Patrik Lundin
Ena motorn på en Boeing 787-8. Planet är utrustat med Rolls Royce Trent 1 000-motorer. En motor kostar 390 miljoner kronor. Norwegian har genomfört 26 motorbyten på sina tolv Dreamlinerplan sedan 2013. Foto: Patrik Lundin
Flygtekniker Betim Gurguri gör en genomgång i cockpit, där data från planets alla system nås. Foto: Patrik Lundin
Norwegians Boeing 787-8 i hangaren på Arlanda. Foto: Patrik Lundin
Även ett högteknologiskt plan måste smörjas. Foto: Patrik Lundin
Hjälpmotorn APU, Auxiliary power unit. Används för att starta motorerna och vid omstart om det blir motorstopp. Startas med hjälp av ett batteri i ett elektriskt system, till skillnad mot ett pneumatiskt system i tidigare plan. Inklädd med titan för att skydda mot brand. Foto: Patrik Lundin
Flygbolaget planerar att ha 42 Dreamlinerplan inom ett par år. Foto: Patrik Lundin
Norwegians Boeing 787-8 i hangaren på Arlanda. Foto: Patrik Lundin
Kenneth Vällfors, basledare och Knut Lövgren, arbetsledare på Norwegians Arlandabas. Foto: Patrik Lundin

Flygtrafiken i världen ökar snabbt. Men den tekniska utvecklingen för att minska flygets miljöpåverkan går långsamt.

Publicerad

Flygplanet landade sen eftermiddag efter en 12-timmarsresa från Bangkok. Nu, söndag kväll, rullar det in i hangar 4 på Arlanda flygplats för en teknisk genomgång. Boeings Dreamliner 787-8 är ett av de största passagerarplan som trafikerar Arlanda, med 60 meters vingspann, men planet ser litet ut i hangaren.

Flygteknikern Betim Gurguri tar oss med på en rundvandring.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här