Fordon
Fogar och veck skydd mot minor
Tål tio gånger mer stryk
Med smarta fogar och kluriga veck har bandvagnen BvS 10 från Hägglunds fått förstärkt minskydd. Tekniken är hämtad från storebror, det medeltunga stridsfordonet Sep.
Hur ger man ett fordon bättre skydd mot minor utan att det blir tyngre eller dyrare? Det är kanske inte Sveriges vanligaste ingenjörsproblem, men då och då dyker det upp hos militärfordonstillverkaren BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik.
Bandvagnen har varit en av Hägglunds storsäljare under mer än 30 år. Versionen BvS 10 lanserades år 2000 och används bland annat av den brittiska armén i Afghanistan.
– Den går mycket i konvojer och vi fick en förfrågan om att förstärka minskyddet. Från början, när bandvagnen konstruerades, var det meningen att den skulle gå i terräng, och där var inte minor aktuella, säger Axel Schäring, marknadsdirektör på BAE Systems Hägglund.
Kravet var att BvS 10 skulle kunna stå emot en mer än tio gånger så stor laddning som tidigare. Nyckeln har varit teknik som hämtats från Hägglunds moderna medeltunga stridsfordon Sep, splitterskyddad enhetsplattform (som i dagarna tävlar om en order till det svenska försvaret).
– Sep är ett toppmodernt fordon där vi lagt ner mycket arbete på minskydd med modern konstruktionsteknik. Utan det kunnandet hade vi inte lyckats så bra med bandvagnen, säger Axel Schäring.
Tekniken påminner om hur man gör en vanlig bil mer krocksäker: Våldet ska dämpas och avledas på ett effektivare sätt.
– Vi har också kunnat använda samma typ av simuleringar till bandvagnen. Och även om vi använt en del specialmaterial ligger det stora arbetet mer på traditionell konstruktionsteknik mer än materialteknik. Mycket handlar helt enkelt om hur man lägger bockningar och svetsfogar i plåten.
Efter ett års arbete, simuleringar och tester presenterades BvS 10 MK II under våren. Minskyddet var tiofaldigat, dessutom hade den nya konstruktionen trefaldigat bärförmågan, vilket gav utrymme för mer skydd mot projektiler från sidorna. Totalt har vikten ökat från 11,5 ton till 14 ton, med samma terränggående förmåga som tidigare. Och priset?
– Obetydligt dyrare, säger Axel Schäring.