Fordon

FMV slår tillbaka mot ubåtskritiken

Illustration av ubåten A26 i bruk. Foto: Saab Group

Slussen i fören på nya ubåten A26 gör den framtidssäker och kommer att uppfylla de krav som försvaret har. Det slår Försvarets materielverk fast och avvisar kritiken som riktats mot att slussen inte skulle fungera i praktiken.

Publicerad

Ubåten A26 som just nu byggs åt det svenska försvaret planeras få en stor sluss i fören. Slussen har en diameter på nära två meter och en längd på sex meter. Enligt FMV är den unik i en ubåt i A26:s storleksklass.

– För små konventionella ubåtar är det ingen annan som presenterat en sådan här teknisk lösning, säger Håkan Söderstedt som är rådgivare på FMV.

Tanken är att ubåten ska kunna släppa ut dykare, undervattensfarkoster och annan utrustning som är för stor, eller har en form, som inte passar i de vanliga torpedrören. Enligt Håkan Söderstedt gör slussen att A26 blir enklare att anpassa för nya typer av uppdrag i framtiden.

– En ubåt lever i 30 år och vi vill kunna modifiera den för nya uppdrag under tiden. Slussen är ett sätt att bygga in mer flexibilitet, säger han.

Men alla håller inte med om att en sluss placerad i fören på en ubåt är en bra idé. Förra veckan varnade Nils Bruzelius, tidigare ubåtskapten, nu pensionerad kommendör och lärare på Försvarshögskolan, för att slussen kan orsaka problem för A26 om den används.

Enligt Nils Bruzelius måste ubåten i praktiken ligga på botten när slussen ska vattenfyllas och dykarna slussa ut och in. Då kan enligt honom grus, lera och andra föremål komma in hindra att slussluckan sluter tätt när den ska stänga. Inträngt vatten och smuts kan enligt Nils Bruzelius vara svårt att få bort och kan sätta ubåten i ett farligt läge. Han ser hellre att utrymmet som slussen ockuperar används för att ge plats åt fler vapen.

FMV som är beställare av ubåten vill inte kommentera i vilket läge slussen ska användas eller om de ser en risk för att smuts och lera kan skapa problem. Men Håkan Söderstedt säger att han är trygg med hur slussen kommer att fungera.

– Vi producerar en ny förmåga åt försvarsmakten och skulle inte introducera den om den inte uppfyllde någon form av funktion, säger han.

Under konstruktionen av A26 ska luckan enligt honom ha testats på flera sätt genom att modeller byggts av hur den ska fungera.

– Vi har gjort omfattande utredningar och tester och valt den här tekniska lösningen. Det har vi gjort för att säkerställa ubåtens säkerhet och funktionalitet, säger Håkan Söderstedt.

Gilla Ny Teknik på Facebook!