Fordon

Flygförbud slår mot leverantörer

Flygförbudet för Boeing 787 Dreamliner slår hårt mot såväl flygbolag som underleverantörer. Teknikerna på Boeing är kritiska.

Publicerad

Flygförbudet för Dreamliner är en mardröm för såväl Boeing som flygbolagen och alla underleverantörer runt om i världen som tillverkar viktiga komponenter till planet.

Japanska företag bygger omkring 35 procent av delarna i planet. Så länge flygförbudet råder levereras inga plan. Boeing kan inte ens genomföra flygprov med 787-flygplan.

Viktiga komponenttillverkare, som Toray (kolfiber) och Mitsubishi (vingboxen) har fått se aktiekursen falla.

Även de japanska flygbolagen drabbas av flygförbudet. Av de 50 plan som hittills levererats har flygbolaget ANA fått 17 plan och bolaget JAL 7 stycken. ANA kalkylerar just nu med 335 inställda flygturer omfattande 48000 passagerare.

Om luftfartsmyndigheterna kommer fram till att det är problem med litiumjonbatterier i det extra kraftsystemet apu, kan Boeing tvingas byta till andra batterityper. Det skulle kunna hålla flygplanen på marken i flera månader.

Samtidigt passar teknikerfacket på Boeing, med 23000 medlemmar, på att rikta kritik mot sin arbetsgivare för att man lagt ut så stora delar av tillverkningen på externa leverantörer.

- Boeing har skapat problemet med 787 genom att inte ta varningar från Boeings tekniker på allvar, säger Joel Faunfar, talesman för facket, i ett uttalande till afp.

- Nu vill företaget lägga ut det ingenjörsarbete som krävs för att komma till rätta med felen som begåtts av tidigare utlagda arbeten, påpekar Funfar ironiskt.