Flygarvet kvar hos Bil-Saab

2011-06-27 14:00  

Saab i Trollhättan bygger bilar. Likväl har man stiliserade flygplansvingar på kylargrillen. Allt för att påminna om arvet från flygplanstillverkaren Saab - Svenska Aeroplan AB.

Saab är företaget med många ansikten och många olika logotyper genom årens lopp – flyg-Saab, bil-Saab och Saab Scania.

I dag är bil-Saab och flyg-Saab två olika företag med olika ägare och Scania har inte längre något med Saab att göra över huvud taget.

Ett gemensamt har de dock kvar – det röda Gripenhuvudet ritat av konstnären Carl Fredrik Reuterswärd 1984.

Men bil-Saab vill inte släppa den gamla flygplanssymbolen som funnit med ända sedan mitten av 1940-talet.

Till och med på de allra senaste bilarna  Saab 9-5 och Saab 9-4X syns arvet från flyg-Saab i form av stiliserade flygplansvingar med Saab-namnet i versaler i mitten.

Saabs allra första logotype från 1937 visade silhuetten av den tvåmotoriga, tyska störtbombaren Junkers Ju 86 som Sverige köpte in i 56 exemplar och döpte om till B3, med bokstäverna SAAB under planet.

Den logotypen är i dag ganska okänd.

I stället är det den logotype som skapades 1945 när Saab började bygga bilar som anses vara Saabs första logotype.

Silhuetten av den tvåmotoriga B3-bombaren byttes ut mot den likaledes tvåmotoriga attackbomaren B18, som var Saabs andra egenbyggda stridsflygplan. Det första var det enmotoriga bombplanet B17.

Samtidigt flyttades bokstäverna SAAB upp ovanför planet och den klassiska logotype som satt på varenda Saabbil i decennier var född.

I dag har Saab Automobile en variant av Carl Fredrik Reuterswärds blå ”knapp” med det röda Gripenhuvudet på motorhuven.

Men i grillen sitter ett flygplan – utan propellrar men med Saab-namnet mitt i.

Tyvärr har Saab drabbats av kvalitetsproblem på kylaremblemet. Det bleknar i solen eller om det är i biltvätten. Ingen kan säga riktigt vad det beror på men det yttre blå fältet i kylarenblemet tenderar att bli fläckvis silverfärgat för att så småningom blekna mera markant.

Stalltipset är att den blå knappen försvinner för gott i framtida Saabar. Det är ganska tydligt att Victor Muller och Saabs formgivare vill tillbaka till rötterna på riktigt.

På konceptbilen Saab Phoenix, som gjorde succé på bilsalongen i Geneve i våras,  ser man tydligt den ursprungliga silhuetten av B18-bombaren från 1960-talets Saabemblem rött lysande, inbäddad i bakljuspanelen. Se bildspelet ovan.

Läs artiklen Saabs bilar i ständig kris.

Spyker fick inte heta Saab

Saab Automobile AB är ett svenskt dotterbolag till det börsnoterade, nederländska företaget Swedish Automobile NV, före detta Spyker Cars NV.

I vintras köpte den ryske bankiren Vladimir Antonov ut sportbilstillverkningen ur Spyker Cars och det börsnoterade bolaget har nu bara biltillverkningen i Trollhättan inom sina väggar.

Spykers vd Victor Muller vill följaktligen byta namn på koncernen till Saab, men fick nobben av flyg-Saab (Saab Group), som delar namn med bil-Saab i ett särskilt avtal.

Den svenska börsnoterade försvarskoncernen Saab i Linköping har ständiga problem med förväxlingen med det holländskägda, krisdrabbade bilföretaget i Trollhättan.

Att låta Spyker byta namn till Saab skulle bara göra ont värre, menade de varumärkesansvariga på Saab Group och nobbade Victor Mullers ansökan.

I stället bytte Spyker Cars NV vid bolagsstämman i maj namn till Swedish Automobile NV, ett namn som lätt skulle kunna ha förkortats till SAAB, men som slutligen blev Swan.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt