Fordon

Fartygsjätten Fincantieri testar bränsleceller från svenska Powercell

Lyxachten FC Swath 75 som Fincantieri har designat för att kunna drivas av vätgas. Foto: Fincantieri
Powercells bränslecellssystem MS-30. Foto: Jonatan Fernstrom/Powercell

Europas största skeppsbyggare Fincantieri testar ett bränslecellssystem från svenska Powercell – för både kraftgenerering och framdrivning.

Publicerad

Sjöfarten ska minska sina utsläpp av koldioxid med 50 procent till 2050 jämfört med 2008, samtidigt som trafiken väntas öka. Då krävs framdrivningssystem som inte är beroende av fossila bränslen som diesel, bunkerolja och naturgas.

Svenska Powercell hoppas att deras bränsleceller, drivna av vätgas, ska bli en del av lösningen. Företaget meddelar nu att det har levererat ett komplett bränslecellsystem till ett av världens största varv, italienska Fincantieri.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här