Fordon
Expert: Olycksfärjan hölls ihop med gaffatejp
Vackert målad men hölls ihop med gaffatejp, var beskrivningen av koreanska färjan Sewol. Foto: TT
Haveriet med den koreanska färjan Sewol 16 april då 300 människor omkom berodde på en serie misstag och fel.
Färjan Sewol och dess systerfartyg hade köpts från Japan för ett år sedan och då byggts om för att öka kapaciteten. Fartygen har förlängts tio meter och extra hytter byggdes till på översta däck.
Därmed ändrades fartygets tyngdpunkt, vilket minskade stabiliteten. Fartyget klassades i Korea för enbart inrikes fart. Därmed försvann kravet på livbåtar, endast livflottar krävdes.
Sewol var klassat för att få ta ombord max 987 ton gods, vanligtvis lastat i containrar. Vid olyckstillfället kan så mycket som 3600 ton ha funnits ombord.
Tidningen Teknisk ukeblad och The Maritime Executive rapporterar om uttalanden från säkerhetsexperten Bill Doherty i Nexus Consulting, kapten med erfarenhet från amerikanska marinen och handelsflottan. Han ser en lång kedja av felaktigheter med fartyget som ledde fram till olyckan.
Strax innan fartyget kantrade ska Sewol ha drabbats av strömavbrott i 36 sekunder. Tredjestyrman som stod vid rodret ska inte ha haft utbildning i att hantera en sådan situation.
AIS-data visar att Sewol gjorde en kraftig babordsgir alldeles innan olyckan. Det kan enligt kapten Doherty ha berott på att lasten förskjutits och att besättningen tappat kontrollen över manövreringen. Sewol fick sådan slagsida att vatten strömmade in i fartyget.
Vidare konstateras att endast två av de 42 eller 46 räddningsflottarna hade utlösts. Rederiet hade snålat med utbildning av besättningen.
Kaptenen ombord hade ledigt vid olyckstillfället, men var en av de som räddades. Han plockades upp av ett kustbevakningsfartyg iförd endast t-tröja och kalsonger.
The Marine Executive beskriver Sewol som ett fartyg som var vackert målat, men som hölls samman av gaffatejp och tuggummi.
Vid olyckstillfället fanns 475 personer ombord på färjan. 300 av dem miste livet.