Fordon
EU-godkänd bil tar frontkrock bättre
Generellt fortsätter utvecklingen mot allt säkrare bilar, visar Folksams genomgång av personskador som uppstått vid kollisioner mellan personbilar i Sverige. Foto: TT
Olika lagar om bilars säkerhet ger olika utfall för resenärerna. Bilar med EU-standard klarar frontal- och sidokrockar bättre än sådana som godkänts i USA, visar en jämförelse.
Studien betalades av de amerikanska biltillverkarnas organisation Auto Alliance, med trafiksäkerhetscentret Safer vid Chalmers som en av de viktigaste utförarna.
Syftet var att granska de praktiska följderna av att lagarna i EU och USA ställer olika säkerhetskrav för personbilar. I bakgrunden finns förhandlingarna om ett handelsavtal, TTIP, som ska underlätta handel mellan EU och USA.
Forskarna studerade rapporter från olyckor – och hittade skillnader.
– Vid en frontal- eller sidokollision ger en bil med EU-standard bättre skydd för dem som åker i bilen. Å andra sidan, om bilen slår runt på taket, då har man bättre skydd i en bil som godkänts i USA. Men frontal- och sidokrockar är vanligare, säger András Bálint, analytiker på Safer.
Man fann också att det händer färre olyckor vid filbyten i EU än i USA. En anledning kan vara att kraven på sidobackspeglar är olika.
Forskarna vill inte säga om något av resultaten är förvånande.
– Vi försökte utesluta alla förväntningar och se vad data visade, säger András Bálint.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!