FORDON

Enorm potential för V2G – men lång väg kvar till genomslag för tekniken

Elbilarna som stödjer dubbelriktad laddning är på väg, liksom laddboxarna. Nu börjar bitarna falla på plats för att ditt elbilsbatteri ska göra nytta både i hushållet och i elnätet. Men ännu saknas avgörande delar. Varför tar det sådan tid?

Publicerad Uppdaterad

På papperet är dubbelriktad laddning en fenomenal idé. Det handlar om en elbils förmåga att både ta emot och avge elenergi till och från elnätet eller hemmet. 

  • Bilägaren kan spara pengar genom att bilbatteriet fungerar som ett hembatteri, till exempel genom att köpa el när den är billig och använda den när priset är högt. Har man solceller kan man lagra den producerade elen till kvällen då behovet är större. I dessa fall behöver batteriet bara vara uppkopplat till hemmets elsystem. Tekniken kallas vehicle-to-home, V2H. 

  • Bilägaren kan tjäna pengar genom att låta batteriet utföra stödtjänster åt elnätet, till exempel frekvensreglering. Om vinden i vindkraftsparken mojnar eller en kärnkraftsreaktor snabbstoppas så kan tillräckligt många uppkopplade elbilar gemensamt lindra dippen – och bilägaren få betalt för besväret. Detta kallas för vehicle-to-grid, V2G. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här