Fordon
Elfartyg väcker hopp om ny norsk exportsuccé

Fartyg som det eldrivna containerfartyget Yara Birkeland kan bli oljelandet Norges nästa exportsuccé, hoppas statsminister Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet).
Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till våra populära (och kostnadsfria) nyhetsbrev här.
– En världsnyhet, säger han efter att ha deltagit i en uppvisning av fartyget, som ska användas för frakt av mineralgödsel från Yaras fabrik i Porsgrunn till exporthamnen i Brevik i Norge.
Enligt tillverkaren kan Yara Birkeland ersätta 40 000 lastbilsturer mellan Porsgrunn och Brevik om året och siktet är inställt på att fartyget ska bli förarlöst.
– Detta ger oss stora möjligheter att utveckla liknande koncept för andra delar av världen. Tänk på transportbehoven i Asien till exempel. Det är stora möjligheter, säger Støre.
Då tas Yara Birkeland i drift
Yara Birkeland ska tas i drift 2022 och målet är att containerfartyget ska bli förarlöst efter två års testverksamhet och certifiering.
Enligt Yara är det världens första elektriska containerfartyg.
Fartyget är 80 meter långt och ska kunna segla autonomt med hjälp av övervakning från tre landbaserade kontrollrum. Kapaciteten är 120 TEU, det vill säga det rymmer motsvarande 120 20-fotscontainrar. Som jämförelse har 400 meter långa Ever Given, som fastnade i Suezkanalen, en kapacitet om 20 000 TEU.
Uppdraget är att ersätta ett hundratal dagliga lastbilstransporter från Yaras konstgödselfabrik i Porsgrunn till de närliggande hamnarna Brevik och Larvik, från vilka produkten skeppas till kunder över hela världen. I stället ska gödseln lastas på Yara Birkeland i hamnen på Heröya vid Porsgrunn. Till Brevik och Larvik är det sedan 7 respektive 30 sjömil (13 respektive 56 kilometer).