Fordon
Elbilsbranschen får ny utmanare
Stabila elsuven E-Ruf Stormster är att betrakta som ett budskap. Siemens ger sig in i elbilsbranschen. ”Vi har en enorm kostnadsfördel när det kommer till massproduktion”, säger Ulf Troedsson, Sverigechef.
<p>Fokus ligger på motor, motorstyrning, laddning och användargränssnitt. Resten överlåter man på andra.</p> <p>Precis så har man gjort med E-Ruf Stormster. Karossen är en Porsche Cayenne, batteripaketet kommer från Li-Tec, Ruf Automobile har byggt ihop delarna och Siemens står för drivsystemet.</p> <p>Intrycket av Stormstern är positivt. Starta motorn genom att trycka ner bromsen, klicka i växeln och gasa iväg. Resten fungerar precis som vilken bil som helst.</p> <p>Tjänstevikten på runt 2?700 kilo ger förstås den rymliga bilen begränsad lastkapacitet, då ett vanligt b-körkort max tillåter 3?500 kilo totalvikt. Men så är det också en prototyp, byggd för att testa olika system och konfigurationer. Långtgående planer finns på att bygga en större testflotta, men någon kommersiell tillverkning utlovas inte.</p> <p>Däremot finns det gott om visioner för framtidens elbilar. Ulf Troedsson talar sig varm för hur elbilar skulle kunna användas som energilager.</p> <p>- 20.000-30.000 elbilar ger en energidepå som ett äldre kärnkraftverk, säger han.</p> <p>Med ett väl fungerande system skulle elbilen kunna lagra energi de delar av dygnet då samhällsbehovet är litet och hjälpa till med elförsörjningen när behovet är stort. Samtidigt som den naturligtvis ser till att vara tillräckligt laddad för att klara nästa resa.</p>
Siemens E-Ruf Stormster och Porsche Cayenne
Siemens E-Ruf Stormster
Elsystem: 400 V, 16 A.
Effekt: 270 kW (367 hk).
Vridmoment: 920 Nm.
Vikt: 2680 kilo.
Acceleration: 0-100 km/h på 9 sekunder.
Topphastighet: 150 km/h.
Räckvidd: 180 km.
Laddningstid: Fyra-fem timmar.
Porsche Cayenne
Motor: 3,6 L V6.
Effekt: 220 kW (300 hk).
Vridmoment: 400 Nm.
Vikt: 1995 kilo.
Acceleration: 0-100 km/h på 7,5 sekunder.
Topphastighet: 230 km/h.
Räckvidd: 760 km (blandad körning).