Fordon

Elbilarna förändrar mackarna

Peter Morath, projektledare för OKQ8:s utbyggnad av snabbladdningsstationerna på E-vägarna söder om Stockholm. Foto: Lars Anders Karlberg
OKQ(:s första snabbladdstation är en "halvsnabb" växelströmsladdare med en spänning på 400 volt och en strömstyrka på 32 ampere. Den är förberedd för 80 ampere och står i Häggvik norr om Stockholm. Foto: OKQ8
Nu startar bygget av snabbladdningsstationer för elbilar. Första utbyggnadsfasen är sträckan Stockholm-Göteborg. Fast två är Göteborg-Malmö och slutligen sträckan Malmö-Stockholm.

Vad gör man på macken medan elbilen snabbladdas? Svaret på den frågan kan helt förändra framtidens servicestationer.

Publicerad

Den japanska snabbladdningsstandarden Chademo är en förkortning för Charge de Move, ungefär ”laddning i flykten”. Det sägs även syfta på den japanska frasen ”O cha demo ikaga desuka”, vilket kan översättas med ”vi tar en kopp te medan vi väntar”.

Det är väntetiden som är den svåra nöten att knäcka. I dag tar ett stopp på en bensinstation bara fem minuter. Med en elbilsladdning blir det betydligt längre.

– Vi måste ha något att erbjuda våra kunder om de ska acceptera att stanna så länge som 20–30 minuter för att snabbladda elbilen, säger Peter Morath, chef för privatmarknaden på OKQ8 i Sverige och projektledare för investeringen av snabbladdningsstationer.

Närmast till hands ligger att kombinera snabbladdning med matpauser och därför lägga laddningsstationerna där det finns vägrestauranger.

– Men vi är beredda att vända på varenda sten för att hitta rätt strategi för framtidens servicestationer. Vi är inget bensinbolag utan ett detaljhandelsbolag som också säljer drivmedel för bilar – etanol, biogas och el. Vi är inte främmande för gränsöverskridande steg, säger han.