Fordon
Elbilar delar på laddare
Elbilarna Nissan Leaf och Mitsubishi Imiev får tanka ström hos varandras återförsäljare. Men det kan kosta.
20 december börjar Nissan sälja sin elbil Leaf i Japan, och sedan ett drygt halvår rullar Mitsubishis elbil Imiev omkring på de japanska vägarna.
Men nätet med offentliga laddstationer är ännu dåligt utbyggt, så därför har de konkurrerande tillverkarna kommit överens om att elbilarna ska få laddas hos alla de sammanlagt 2900 återförsäljare som finns i Japan av de båda bilmärkena.
Nissan Leaf ska gå 20 mil på en laddning och Mitsubishi Imiev 16 mil, men för att minska risken att bilarna blir stående strömlösa har bilföretagen träffat den här överenskommelsen.
Än så länge är laddningen gratis för alla, men Nissan planerar att ta ett par hundra yen i avgift när en Mitsubishi ska laddas hos deras återförsäljare (100 yen = 8,25 kronor). Även Mitsubishi överväger samma sak för att ladda en Nissanbil, rapporterar tidningen Yomiuri Shimbun.
Att ladda en elbil fullt kan ta upp till 8 timmar, men de går också att snabbladda till 80 procents kapacitet på 30 minuter. Men bara vissa återförsäljare kan erbjuda den möjligheten, rapporterar tidningen.