Fordon

Dystert halvår för bilhandeln

Krisen i flera av de stora EU-länderna slår hårt mot bilhandeln. Första halvåret 2013 registrerades 6,7 procent färre personbilar än samma period 2012 i Europa. Skillnaden är cirka 450 000 bilar.

Publicerad

UPPDATERAD. Siffrorna kommer från branschorganet Acea. Förra månaden visade den sämst majmånad branschen haft på 20 år och nu konstaterar Acea att registreringarna i EU:s 27 länder första halvåret är de lägsta sedan 1996.

Att lägga till försäljningen även för Eftaländerna hjälper föga. Minskningen januari till juni var 6,7 procent. Ser man enbart till juni månad var minskningen 6,3 procent.

I Sverige såldes det 128|900 bilar under januari_juni _ en minskning med 9,6 procent jämfört med samma period 2012. För Volvo Personvagnar sjönk försäljningen i Europa med 10,9 procent och under juni månad minskade företagets försäljning i världsdelen med 14,3 procent.

Den enda stora marknad i Europa som visar tillväxt är Storbritannien. Där blev det 13,4 procent plus för bilbranschen i juni medan Tyskland, Europas största marknad, mer än tio gånger större än den svenska, dalade med 4,7 procent i juni.

Ser man till de olika tillverkarna så ökade lågprismärket Dacia med 16,4 procent i juni, medan spanska Seat ökade med 10,7 procent trots att deras hemmamarknad var jobbig.

De flesta visade annars minus.