Fordon Djupdyker efter svarta lådan Undervattensfarkosten Remus 6000 ska leta på 5000 meters djup. Färdskrivaren i det Air Franceplan som störtade i Atlanten 2009 ska sökas med en självgående undervattensfarkost på 5000 meters djup. Håkan Abrahamson Publicerad 23 mar 2011 kl 14.40 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Samtidigt som en fransk domstol inlett en förundersökning mot Air France och Airbus om åtal för mord har dessa båda företag tillsammans med franska haverikommissionen beslutat att åter söka efter färdskrivaren, populärt kallad svarta lådan. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ flygolycka undervattensfarkost fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.