Fordon
Dieseljätte tillbaka efter ansiktslyft
LKAB fick på tisdagen tillbaka det fjärde av sina stora ombyggda diesellok som både blivit starkare och snålare.
T46 Green Power Concept kallas loken som byggts om från den gamla T46-serien med 40 år på nacken. I stort sett har endast ram och boggier behållits, allt annat är nytt.
Loket som lämnades tillbaka i dag från företaget Euro Maints verkstäder i Notviken är det sista i en serie på fyra lok som började byggas om 2010.
Projektledaren Thomas Nordmark är mycket nöjd med resultatet:
- LKAB har med hjälp av konsulten Epsilon och Euro Maint byggt ett i princip helt nytt lok som utan större barnsjukdomar sätts i drift i vinterklimat och tung arbetsbelastning, och fungerar.
Analyser visar att bränsleförbrukningen har minskat från 37 liter i timmen till 18-19 liter timmen, trots att tågen som dras är tyngre än tidigare.
Förbättringarna har nåtts med hjälp av en 50-liter commonrailmotor från Cummins. Den har effekten 1491 kW jämfört med 1235 i de gamla lokmotorerna. Det sexaxliga loket har en totalvikt på 150 ton och en startdragkraft på 450 kN mot 375 kN i de gamla T46-orna. Loktypen är de tyngsta dieselloken i Sverige.
De nya loken har fått en förarhytt i vardera änden i stället för en mittmonterad. Reglagen liknar dem som finns i de stora elektriska Iore-loken som drar malmtågen till Narvik. Det betyder att lokförare som kör båda loktyperna känner igen sig.
T46-loken används för att dra malmvagnar för lastning i gruvorna i Kiruna och Svapparavaara innan vagnarna sedan kopplas efter Iore-loken för färd till utskeppningshamnarna.