Fordon

DHL provar paketbilar med hybriddrift

Hybridbilarna ska köra ut paket i stadsmiljö

Deutsche Post och dotterföretaget DHL ska under 2008 starta ett omfattande test av lätta hybridlastbilar i kommersiell trafik i hela Europa. Hybriderna kommer från Mercedes och Mitsubishi.

Publicerad

Projektet startar med två bilar, en Mercedes-Benz Atego Bluetec Hybrid och en Mitsubishi Fuso Canter Eco Hybrid, som ska användas för att köra ut post i Tyskland och bud i Storbritannien. Under våren ska fler hybrider integreras i DHL-flottan, skriver Deutsche Post i ett pressmeddelande.

DHL har använt Mitsubishis hybrid i Japan sedan den lanserades 2006. Mercedeshybriden bygger på samma teknik och har en hel del gemensamma komponenter (Mercedes och Mitsubishi Fuso ingår båda i Daimlerkonernen).

Deutsche Post räknar med att hybridlastbilarna ska spara runt 20 procent bränsle, jämfört med motsvarande diesel- eller bensindrivna fordon.

Tekniskt finns som sagt stora likheter. Vikten är 7,5 ton. Drivlinan är en parallellhybrid, där en vattenkyld elmotor på 35kW och 200Nm vridmoment används vid start och acceleration. Vid inbromsning laddar den lithium-jonbatterierna i energilagret som rymmer 1,9 kWh.

En treliters dieselmotor ger i olika versioner mellan 125 och 145 hästkrafter, respektive 294 till 362 Nm.

Kraftöverföringen sker med en automatiserad manuell växellåda.

Deutsche Post World Net är en av världens största arbetsgivare med en halv miljon anställda i 220 länder.