Deras uppblåsbara el-scooter väger bara 5,5 kg

2020-05-18 07:15  
Foto: University of Tokyo

Det tar en dryg minut att blåsa upp el-scootern. Utvecklarna tror att Poimo kan bli billigare än konkurrenternas alternativ.

Många använder flera kollektiva transportmedel för att ta sig från den egna ytterdörren till jobbet. De som istället kör själva får räkna med att det kan bli en lång promenad från bilen. Ett alternativ är att slänga in en hopfällbar el-scooter i bakluckan, men de får inte alltid tas med ombord på tunnelbanan, bussar eller pendeltåget.

Nu utvecklar University of Tokyo en lösning på problemet – den uppblåsbara el-scootern Poimo (vilket står för ”Portable and inflatable Mobility”). IEEE Spectrum rapporterar att fordonet får plats i en ryggsäck, och med handpumpen tar det bara en dryg minut att fylla polyuretanfodralet med luft. Det lufttryck som krävs motsvarar bara hälften av trycket i en vanlig fotboll.

Kan bli ännu lättare

Efter uppblåsning behöver man bara montera de fasta delarna – hjulen, en borstlös motor, batteriet samt de trådlösa kontroller som sitter inbyggda i handtagen. Totalt väger hela ekipaget inte mer än 5,5 kg, där termoplasthöljet står för 2,3 kg. Forskarna räknar dock med att kunna minska vikten ytterligare. 

En viktig aspekt bakom upprinnelsen till den uppblåsbara designen var det faktum att de elektrifierade fordon som nu fyller våra trottoarer och gator utgör en skaderisk, inte minst för gångtrafikanter. Poimo är dock ett fordon med runda hörn som kan dela utrymmen med gående.

Läs mer: Deras teknik får scootern att balansera när föraren har klivit av

Under tester med prototypen i Japan var den spontana reaktionen att konstruktionen kändes mer rigid än vad förarna hade förväntat sig, samtidigt som scootern var rolig att köra. Utvecklarna tror inte bara att Poimo kan göras lättare, säkrare och mer bekväm. Designen kan även bli mer kostnadseffektiv än konkurrerande fordon. 

John Edgren

Mer om: Elscootrar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt