Deras nya V8 på 1600 hk ska säkra världsrekordet

2018-09-03 09:09  

Texasföretagets tidigare försök erkändes inte – men nu har Hennessey avtäckt en V8 på 1 600 hk som ska göra bilen snabbast i världen. Det finns dock de som ifrågasätter huruvida F5-motorn verkligen är egenutvecklad.

Vad krävs för att bli snabbast i världen? Svaret är en V8:a på 7,6 liter med dubbelturbo, som utvecklar över 1 600 hästkrafter – med ett vridmoment på modiga 1 565 Nm. Nu visar Hennessey upp F5, och Texasborna hävdar att det har tagit dem fem år att utveckla motorn. Men med utgångspunkt från bilder på F5:an finns det de som nu ifrågasätter huruvida motorn verkligen är egenutvecklad från grunden av Hennessey.

Det är Jalopnik som har uppmärksammat att många delar känns igen. F5-logon är förvisso fräst i motorblocket, men en annan logotyp pekar mot att blocket i själva verket är tillverkat av Noonan Race Engineering. Det australiensiska företaget har även en anläggning i South Carolina – och deras kraftfulla tävlingsmotorer har i andra sammanhang levererat upp till 2 500 hästkrafter.

Till detta kommer andra delar som ser ut att härröra från en rad tillverkare, bland andra General Motors. Jalopnik vände sig till Hennessey med frågan om motorblocket i själva verket inte var tillverkad av den utpekade firman, och biltillverkaren erkände då att så var fallet. Men Hennessey hävdade att Noonan bara var en av många partners, och meddelade att man var beredda att gå ut med mer information om sina olika partners om detta var vad allmänheten önskade. Når frågan ställdes om motorblocket inte är en katalogvara som kan beställas av vem som helst så slog Hennessey ifrån sig detta.

Ska bli snabbast

Men oavsett om biltillverkaren har skarvat kring sin egen utvecklingskapacitet så öppnar motorn upp för att Texasföretaget ska bli snabbast. 2015 kastade de sig in i kampen om att ha den snabbaste serietillverkade bilen. Då nådde Hennessey Venom GT, en modell baserad på Lotus Exige, hastigheten 435 km/h. Körningen gjordes dock bara i en riktning, vilket innebär att rekordet inte är giltigt. Många har också ifrågasatt hur serietillverkad en modell är som bara har byggts i 13 exemplar, medräknat den första prototypen. Nu ska det bli ändring kring detta.

Läs mer: Koenigsegg: ”Antingen erövrar Tesla världen eller också går det åt skogen”

Nya Venom F5 Hypercar är en helt egen konstruktion, där den mittmonterde F5:an sitter i ett chassi av kolfiber och olika komposit. Materielen innebär att bilen bara väger 1 340 kilo. Det kan jämföras med den gamla världsrekordinnehavaren Bugatti Veyron som väger 1 888 kilo. Under vårens bilmässa i Genève berättade bolagets vd John Hennessey att hans slutmål är att nå 500 kilometer i timmen. Först ska dock det gamla rekordet slås, och försöket är planerat till början av nästa år.

– Vi känner oss självsäkra i vår strävan efter att sätta ett nytt rekord under 2019, sade John Hennessey till Driving vid avtäckningen av F5-motorn under Monterey Car Week.

24 Venom-bilar är planerade, och 15 av dem har redan sålts för 14,6 miljoner kronor styck.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt