Deras gröna containerskepp tas i drift sju år före utsatt tid

2021-02-25 13:42  
Danskarna experimenterar med en rad alternativa bränslen, bland annat metanol, kombinationen alkohol/lignin samt ammoniak. Foto: Maersk

A.P. Moller – Maersk siktade på att introducera CO2-neutrala bränslen år 2030. Men nu meddelar rederiet att deras första gröna containerfartyg tas i drift redan 2023.

De är världens största containerrederi, i en näring som står för omkring 80 procent av den globala handelns transporter – och verksamheten som helhet bidrar till cirka tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

A.P. Moller – Maersk har tidigare haft som målsättning att introducera koldioxidneutrala bränslen i containerfartyg med start år 2030, men nu meddelar danskarna att det första gröna fartyget ska tas i drift sju år tidigare än vad som var planerat.

Enligt bolaget är det en kombination av tekniska framsteg tillsammans med en ökad efterfrågan på hållbara leverantörsled som har fått rederiet att skynda på sina ansträngningar för att sjösätta världens första koldioxidneutrala containerfartyg, vilket nu planeras till 2023.

– När vi 2018 lade fram vår ambition om att ha en helt koldioxidneutral flotta till år 2050 så siktade vi mot stjärnorna. I dag ser vi det som en utmaning men samtidigt ett mål som är genomförbart, säger Søren Skou, vd för A.P. Moller – Maersk.

Läs mer: ABB:s bränsleceller ska driva containerskepp

Det svåra kommer vara att hitta de mängder av alternativa bränslen som krävs. Den första av rederiets båtar som ska gå i trafik utan fossilt bränsle kommer att vara ett mindre fartyg med kapacitet för att ta 2 000 containrar. Där blir bränslet metanol – men de båtar som byggs för framtiden får istället dubbla bränslen. Maersk avslöjar att de nu experimenterar med en rad alternativa bränslen, bland annat metanol, kombinationen alkohol/lignin samt ammoniak.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt