Hindenburg – drömmen som flög i luften

Grafik: Jonas Askergren

GRAFIK. Hindenburgs olyckliga slut blev även slutet på luftskeppens tid. Istället tog flygplanen över passagerartrafiken. Se grafiken om lufthavets lyxkryssare.

I början av 1931 påbörjades bygget av Hindenburg, lufthavets lyxkryssare. Hon kunde korsa Atlanten på tre dagar i upp till 135 kilometer i timmen.

Efter jungfrufärden i mars 1936 gjorde Hindenburg arton resor till USA och Sydamerika. I maj 1937 anträdde hon sin sista förd. Tre dagar senare, den 6 maj, inträffade den ödesdigra olyckan i Lakehurst i USA.

Under sin livstid tillryggalade Hindenburg 30 800 mil med 2 798 passagerare och 160 ton gods.

Hindenburg var konstruerad för helium, men amerikanerna, som skulle leverera gasen, drog sig ur efter ett militärt embargo mot tyskarna. Istället fylldes Hindenburg med vätgas.

De sexton gasballongerna, av gelatinindränkt bomull innehöll tillsammans  212 000 kubikmeter vätgas.

 

Det här är en artikel från tidingen Teknikhistoria nummer 10, 2010 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt