Fordon
De pallar kylan i vinter
Halverad körsträcka och kalla fingrar. Det har nio familjer i Gävle märkt efter att ha testkört elbilar i snö och kyla. Och alla är fortfarande lika entusiastiska elbilister.
Peter Ström och hans hustru Ann-Charlotte Ström är en av de nio familjer som fått leasa en elbil i Gävle. Den tuffa vintern, med ovanligt mycket snö och kyla, har inte fått dem att överge sin norska Think.
Peter använder elbilen för att skjutsa de två barnen till och från olika träningar, medan Ann-Charlotte reser den knappa milen till jobbet med den.
De kör sällan mer än fem mil om dagen och knappt en gång i veckan. När de är fler än två eller om de ska resa långt, kör de ut sin Saab-kombi ur garaget.
- Det har varit enklast att ta elbilen. Den har stått ute hela vintern, och det har aldrig varit något problem att komma iväg, säger Peter Ström.
De ansvariga för elbilsprojektet "Shopping Circle" är förvånade över att deltagarna fortfarande gillar bilen, trots den hårda vintern.
- Vi trodde att de skulle välja sin vanliga bensinbil när det blev riktigt kallt, säger projektledaren Lars-Åke Skjöld.
- Men de tar ändå elbilen i första hand.
När termometern sjunker under tjugostrecket har elbilen visat sina svagheter.
Värmen i kupén räcker inte till och räckvidden halveras till mindre än tio mil. Den kortare körsträckan beror på att kupévärmare, fläktar och värmetrådar i vindrutan suger ström ur batterierna, som dessutom har lägre kapacitet i kylan.
- Det går att åka vid minus tjugo, men man tar inte gärna av sig ytterkläderna, säger Peter Ström.
De externa batteriladdarna har varit ett större problem. Batterierna i två av projektets nio bilar har havererat, vilket kan ha orsakats av fel i laddarna. Eftersom de hänger utomhus, eller ligger på marken, kommer det in fukt som ger glappkontakt i laddarna.
Trots att Peter och Ann-Charlotte Ström är begeistrade över sin elbil, skulle de inte köpa en Think som familjens enda bil. Däremot är den perfekt som andrabil, eller om man bara är två personer.
- Begränsningen i räckvidd gör att vi drar oss för att bara ha en sådan, säger Peter Ström, som tar Saaben på semestrar och långresor.
- I så fall ska den ha kortare laddningstid, längre räckvidd och fyra säten.
Första riktiga elbilstestet i svenskt klimat
"Shopping Circle" är ett elbilsprojekt som drivs av Gävle och Sandviken Energi, Samkraft Vind, Gävle kommun, Midroc Electro och Teknikparken i Gävle.
Nio norska Think-bilar leasas ut till lika många familjer för 2 500 kronor i månaden. Den typiska testfamiljen består av vuxna och barn, som använder bilen till vardags och på fritid.
De för körjournal och lämnar analyser om allt från laddningsstolpar till körbeteende. Rapporterna sammanställs av högskolan i Gävle.
Deras erfarenheter används för att svara på frågor som: var, när och hur ska laddning och betalning gå till? Samt hur affärscentrum och lokaltrafik påverkas av elbilens krav.
Försöket startades förra våren och pågår till och med 2011.