De lyfte elledningarna för att släppa fram jättarna

2018-04-13 15:46  
Foto: Popular Mechanics US

Hur får man ett fartyg med hög last att ta sig under elledningar? Duke Energi övervägde att använda en helikopter – eller låta en pråm hålla upp ledningen underifrån. Så här löste de problemet.

(Artikeln är uppdaterad)

Panamakanalen breddades 2016 och öppnade upp vägen till USA:s östkust för Asiens gigantiska containerfartyg.

Den nya trafiken har gagnat handeln, men baksidan är att de amerikanska hamnarna inte är konstruerade för att ta emot jättebåtarna.

Ett exempel är hamnen i Wilmington i North Carolina. Där har man nyligen plockat in två jättelyftkranar för att öka kapaciteten – ett hinder har dock blockerat expansionen.

Läs mer: Gasdriven containerjätte går in i ny fas

Elledningar korsade floden på ett antal ställen, och de satt för lågt för att båtarna som transporterade krandelarna skulle kunna ta sig under dem. Duke Energy, ägare till ledningarna, var tvungna att hitta en lösning på problemet.

– Vi gick igenom ett par olika alternativ till lösningar innan vi kom fram till den slutliga. Vi övervägde att använda en helikopter för att lyfta upp ledningen, men vi uteslöt det på grund av säkerhetsskäl. Teamet övervägde också att låta en pråm hålla upp ledningen underifrån, men övergav det när de insåg att det inte fanns nog med plats i floden, säger John Taylor, projektledare på Duke Energy till Popular Mechanics.

Läs mer: Populär genväg tog decennier att bygga

Slutligen valde bolaget att placera lyftblock i toppen av ledningstornen och vinscha upp ledningarna drygt tre meter. Enligt Taylor är det så vitt han vet den första gången ett bolag företar sig detta. Och sannolikt kommer de behöva göra det igen – för ännu en jättekran är på ingång.

Se Polpular Mechanics film när arbetarna klättrar högt över vattenytan.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL