Fordon
De investerar i Boom Supersonics överljudsplan

Boom Supersonic har redan 70 förbeställningar på Overture. Nu kliver det amerikanska flygvapnet in med stora resurser i uppstartens överljudsflygplan.
I USA har man kommit långt i arbetet med att få fram en modern Concorde. Men till skillnad från föregångaren behöver framtida överljudsflygplan kunna spränga ljudvallen över land utan att störa boende.
För Nasas räkning utvecklar Lockheed Martin det experimentella flygplanet X-59 Quesst (Quiet Supersonic Technology). Den statliga designen utmanas dock av Boom Supersonic och deras modell Overture.
Uppstarten i Denver siktar på att deras flygplan ska kunna ta 65–88 passagerare i upp till Mach 1,7. I orderboken finns redan beställningar på 70 exemplar av Overture, och designen har uppenbarligen imponerat på myndigheterna.
Får tillgång till vindtunneltester
För nu har det amerikanska flygvapnet tecknat ett treårigt, strategiskt samarbetsavtal med Boom Supersonic, med ett beräknat värde på upp till 537 miljoner kronor. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Investeringen är en av de största som U.S. Air Force gör inom sitt program The Strategic Funding Increase (STRATFI), med målsättningen att accelerera utvecklingen av kommersiell teknik.
Bland annat kommer Boom Supersonic att få tillgång till vindtunneltester, och hjälp med utvecklingen av sitt emissionsfria framdrivningssystem. Med det nya stödet är förhoppningen nu att tillverkningen av Overture ska kunna inledas under 2023, med utrullning 2025. Men man räknar med att flygplanet kommer att börja flyga passagerare först 2029. Och U.S. Air Force ser uppenbarligen modellen som en intressant plattform för sin verksamhet.