Fordon

De försöker få tyst på UAV

Rick Gaeta och Gary Gray testar en motor vid vindtunneln Foto: Gary Meek, Georgia Tech

De flyger tätt inpå fienden och spanar bakom deras linjer. Men några smygare är de inte, de obemannade flygfarkosterna UAV. Två forskare försöker nu få tyst på dem.

Publicerad

Motorerna som driver de obemannade flygplanen väsnas och röjer därmed farkosternas framfart. Forskare vid Georgia Tech Research Institute, STRI, som specialiserat sig på akustiska signaturer, håller på att reda ut var ljudet uppstår (avgasljud och propellerljud) och hur man bäst dämpar bullret.

Rick Gaeta och Gary Gray använder sig av en mindre vindtunnel för att simulera flygningar och samtidigt mäta ljudet. De har byggt en motor-dynamometer som de kör i vindtunneln och mäta såväl motorprestanda som ljudbild.

En av utmaningarna är att hitta ett sätt att dämpa ljudet som inte stör eventuella ljudsensorer som monteras i det obemannade planet för att avlyssna ljud på marken. Ljuddämpningen får heller inte påverka hur en UAV syns på radar eller upptäcks med ir-hjälpmedel.

Förutom experiment i vindtunneln har forskarna också studerat fjärrstyrda små spaningsfarkoster i riktiga flygprov vid STRI, samt besökt militära förband som använder UAV för spaning.

Hittills har man samlat in så mycket data att man känner sig redo att bygga en prototyp.

- Vi tror att vi har receptet för att få tyst på taktiska UAVer, säger Rick Gaeta, forskningsledare, i ett pressmeddelande.