Därför slukar förarlösa bilar massor av energi

2018-02-15 06:00  
Så här ser det ut i bakluckan på en Audi A7 som utrustats med ett prototypsystem för automatiserad drift på motorväg. Systemet slukar mycket energi. Foto: Johan Kristensson

De kraftfulla datorerna i automatiserade bilar slukar massor av energi. Men chiptillverkarna jobbar på problemet.

Att köra med luftkonditioneringen på i bilen är skönt, men görs till priset av högre bränsleförbrukning och därmed kortare körsträcka på en tank.

De fordon som nu utvecklas av biltillverkarna har förstås luftkonditionering, men också massiv datorkraft som ska klara av att behandla de enorma datamängder som genereras av sensorerna som krävs för en automatiserad och förarlös färd.

Databehandlingen slukar energi, rejält med energi. I de prototyper som nu testas uppemot 2,5 kilowatt, enligt Wired. Det är mer än vad ett vanligt eluttag i hemmet kan leverera utan att säkringen går.

– Att sätta ett sådant system i en bil med förbränningsmotor tjänar inget till eftersom bränsleförbrukningen hade gått upp enormt, säger Wilko Stark, strategichef på Mercedes-Benz.

Läs mer: Därför kommer alla självkörande bilar vara vita

I batteribilar innebär det på motsvarande sätt en förkortning av den så eftersträvansvärda räckvidden.

Men chiptillverkarna är förstås medvetna om detta. De prototypsystem som i dag finns i de bilar som testas upptar mer eller mindre hela bakluckan och består av bland annat lagringsutrustning som inte kommer att behövas i de färdiga produktionssystemen.

Nvidia presenterade nyligen sitt nya chip Xavier med en åttakärning CPU och GPU bestående av 512 kärnor. Enheten klarar av 30 biljoner (30 000 miljarder) beräkningar per sekund och förbrukar bara 30 watt.

För att helt automatiserat fordon tror dock Nvidia att det krävs två Xavier-chip och ytterligare två GPU:er. Tillsammans ska systemet förbruka omkring 500 watt, vilket anses acceptabelt. På samma vis bygger Intel och Tesla chip som ska bli tillräckligt kraftfulla samtidigt som de inte drar alltför mycket ström.

För visst hade det varit lite snöpligt att behöva stänga av den automatiserade driften i systemet du betalat dyra pengar för bara för att kunna ta dig dit du vill på en laddning.

 

Uppdatering: Enheten för antalet beräkningar per sekund i Nvidia-chipet korrigerad.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt