Fordon
Därför satsar kinesisk stad 2 mdr på svensk elbil
Den kinesiska staden Qingdau investerar två miljarder kronor i elbilsföretaget Nevs i Trollhättan. Företagets presschef Mikael Östlund förklarar varför.
Varför satsar en kinesisk stad 2 miljarder i Nevs?
Staden Qingdau har nio miljoner invånare och i hela provinsen finns 100 miljoner. Qingdau är en stor fordonsköpare och vill vara med tidigt i utvecklingen av elbilar. I avtalet ingår också att de köper bilar men vi säger ingenting om antalet eller när de ska levereras.
För Qingdau är det också intressant att det kan bli en produktionsanläggning i regionen på sikt.
Varför väljer man Nevs som strategisk samarbetspartner och inte en etablerad biltillverkare?
De vill säkra tillgången på elbilar och anser inte att de som finns på marknaden i dag uppfyller deras krav. De ser att vi utvecklar en premiebil med hög kapacitet.
De två miljarderna är en första investering, det kan bli mer?
Ja. Vi bildar nu ett joint venture i Kina och genomför en förstudie som handlar om en framtida produktionsanläggning.
Ska produktionen flytta till Kina?
Nej, utveckling och produktion sker i Trollhättan. I takt med att kapaciteten i produktionsanläggningen i Trollhättan fylls upp kommer en kompletterande produktionskapacitet gradvis att byggas upp i Qingdao.
Vad händer i Trollhättan just nu?
Vi har 85 anställda och ett 15-tal är under anställning. Det pågår produktion av reservdelar till Saab parts. Samtidigt sker underhåll av anläggningen och utveckling av elbilen.
När kan bilproduktionen komma i gång?
Vi utvärderar möjligheten till produktionsstart av existerande Saab 9-3 med konventionell drivlina efter sommaren 2013. Det pågår en dialog med underleverantörerna. Vi måste ha garanterade leveranser innan något beslut kan fattas.
Den första elbilen planeras att lanseras i början av 2014.
Sedan i oktober produceras batterier i en ny fabrik i Kina i ett systerbolag till Nevs.