Fordon

Därför gick SJ:s miljardsatsning till gamla X2

Håkan Abrahamson.

ANALYS. Den största investeringen i SJ:s historia – och så blev det bara en renovering av gamla beprövade X2.

Publicerad

Förra veckans snabbtågssatsning från SJ följdes av reaktioner som ”blev det inte märkvärdigare än så” – renovering av de över 20 år gamla snabbtågen som numera kallas SJ 2000.

Med sin satsning för 3,5 miljarder kronor ska SJ genom att bygga om snabbtågen, som det statliga företaget utvecklade tillsammans med Asea under lång tid, hålla kvar resenärerna när lönsamma linjer nu utsätts för konkurrens.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här