Danskt rederi testar svänghjul på färjan: ”Kan bli extraordinärt”

2022-11-25 15:06  

Ett skepp kommer lastat. Med vadå? Magnetiska svänghjul. Danska Molslinjen sätter snurr på ”mekaniska batterier” för att få miljövänlig eldrift.

Många rederier installerar elektriska batterier för att kunna ersätta fossila bränslen med eldrift. Så gör även Molslinjen. Men det danska rederiet satsar även på magnetiska svänghjul, där en roterande massa lagrar rörelseenergi. 

I mitten av november investerade Molslinjen i Wattsup Power, ett danskt startupföretag som tillverkar svänghjul för olika ändamål.   

– Det här har potential att bli något extraordinärt om vi får det att fungera, säger Molslinjens vd Carsten Jensen till den danska tidningen Ingeniøren.

Svänghjulets rotor är inbyggd i en vakuumfylld cylinder, där den hänger fritt svävande i ett magnetfält. I rotorn finns en kombinerad motor och generator. Systemet laddas genom att motorn tar el från nätet och accelererar upp rotorn till högre hastighet. Tack vare vakuumet är det nästan ingen friktion alls, vilket gör att rotorn kan snurra på utan att förlora sin rörelseenergi. När elen behövs är processen den omvända jämfört med vid laddningen; rotorn saktar ner medan den driver generatorn som ger el. 

Ju snabbare man kan få rotorn att snurra, desto mer energi kan svänghjulet lagra.  

– I teorin kan man lagra en mycket större mängd energi än i ett elektriskt batteri, så vi ska testa att få upp dem i snabbare rotationer, säger Carsten Jensen till Ingeniøren. 

Nu ska Wattsups prototyper testas i USA för att se om teorierna håller. Nästa steg blir att göra en testinstallation på höghastighetskatamaranen Express 4, som trafikerar Kattegattrutten mellan Århus på Jylland och Odden på Själland. Tanken är att systemet till att börja med ska leverera ström till enklare funktioner, exempelvis ett ventilationssystem. På sikt hoppas Molslinjen att ett antal svänghjul ska kunna driva en hel färja.

Lätt, långlivad - och dyr

Rederiet ser fler fördelar med svänghjul jämfört med batterier förutom stor lagringskapacitet. Svänghjulen har exempelvis längre livslängd och lägre vikt. 

Men kostnaden kan bli en akilleshäl. En av utmaningarna är att bygga systemen till ett rimligt pris utan att göra avkall på vare sig säkerhet eller tillförlitlighet. Den bedömningen gör Nikolaj Zangenberg, som är innovationskoordinator på danska Teknologisk Institut och tidigare har samarbetat med WattsUp Power i utvecklingen av svänghjul. 

– Min gissning är att det kommer att bli det en hybridlösning tillsammans med till exempel e-bränslen eller kanske även elbatterier. Om svänghjulet kommer att kunna stå ensamt vet jag inte, säger han till Ingeniøren. 

Hur stor summa som Molslinjen har investerat i Wattsup Power har inte offentliggjorts. Företaget, som grundades 2014, tillverkar sedan tidigare svänghjul i två storleksklasser. En på 70 kWh som exempelvis kan lagra överskottsenergi från solkraft och en på 250 kWh för industriella tillämpningar. Företaget uppger att deras snabbaste rotor snurrar upp till 50 000 varv per minut. 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt