Danskt företag vill testa självkörande bilar i Göteborg

2017-08-24 06:00  

Autonomous mobility hoppas redan till november kunna börja transportera människor med självkörande fordon – i Göteborg.

Autonomous mobility är ett dansk företag baserat i Lyngby norr om Köpenhamn. Det är ett dotterföretag till Semlergruppen som är Danmarks största importör av bilar.

Företaget kallar sin vision Mobility 3.0 och tror att morgondagens mobilitetslösningar är autonoma, hållbara och delade.

Den 1 juli i år trädde ny svensk lagstiftning i kraft. Det är nu möjligt att ansöka om att få bedriva testverksamhet med självkörande fordon på allmänna vägar.

Autonomous mobility har ansökt om att få göra det i Göteborg, i två steg. Först med en bil under en sexveckorsperiod på Chalmersområdet med start i november. I ett andra steg med två bilar på Chalmers Lindholmen under en sexmånadersperiod. Ansökan skickades in för flera månader sedan men har ännu inte behandlats färdigt av tillståndsmyndigheten Transportstyrelsen, enligt Jakob Münter, affärsutvecklare på Autonomous mobility.

– Vi har haft ett möte med myndigheten och diskuterat olika scenarier. Det är nytt för oss allihop och därför bra att träffas och diskutera, säger han.

När räknar ni med att få svar på er ansökan?

– Jag tror att det kommer ske i steg. Först behöver vi få fordonet godkänt och sen behövs fler godkännanden efterföljande steg. Det tar nog ett par månader till, säger han.

Anledningen till att det blev Göteborg handlar om att företaget ingår i ett projekt kallat S3 som leds av Rise Viktoria (en del av Rise, före detta SP). S3 står för Shared shuttle services.

Flera stora byggen planeras i Göteborg vilket kommer att innebära att hundratals parkeringsplatser försvinner, bland annat i anslutning till Chalmers Lindholmen. Autonomous mobilitys fordon kommer därför att gå i skytteltrafik med tiominutersintervall mellan en mer avlägsen parkering och Chalmers Lindholmen. Tjänsten blir gratis att utnyttja, enligt Jakob Münter.

Fordonet som ska användas tillverkas av det franska företaget Navya och heter Arma. Graden av automatisering motsvarar SAE nivå 4, den nästa högsta nivån. Fordonet är helt eldrivet och kan transportera 15 personer i upp till 45 kilometer per timme. Förarplats saknas men en steward kommer att åka med under testverksamheten.

– Det handlar främst om att få människor att känna sig bekväma, säger Jakob Münter.

Varför gör ni det här?

– Vår idé handlar främst om att förstå hur autonom körning fungerar. Vi vill inte vara en bussoperatör men har en vision att kunna erbjuda shuttle-tjänster i Sverige, Danmark och Norge, säger han.

Autonomous mobility har även skickat in ansökningar om att få börja testköra på danska platser, bland annat Köpenhamn. Jakob Münter hoppas att de kan vara igång i hemlandet ungefär samtidigt som i Sverige, det vill säga i slutet av året.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt