Fordon

Dansk monsterbil trotsar miljötrenden

Zenvo ST1

Med en turboladdad V8-motor på 1 100 hästar, en toppfart på 375 kilometer i timman och en prislapp på 16 miljoner danska kronor kör den danska sportbilen Zenvo tvärs emot hybrid- och elbilstrenden.

Publicerad

Två bilbyggare från södra Jylland tar V8-motorn från Chevrolette Corvette, växellådan från Ford GT, instrumentbrädan från Porsche 911 GT2 och karossdelarna av kolfiber från ett tyskt leverantörsföretaget.

De kryddar det hela med dansk design. De ”tunar”, trimmar, och sätter ihop allting i en liten monteringsfabrik i Viby i Jylland.

I mars nästa år ska den första fullt fungerande prototypen stå klar. Sedan bygger man totalt 15 bilar – till stenrika kunder i framförallt USA och Mellanöstern.

Till skillnad från andra sportbilar i den här klassen ska den lätt att köra och den utrustas med alla tänkbara finesser – som klimat- och navigationsanläggning, multijusterbara elsäten med mera.

En finess som Citroen använde för många år sedan var den höj- och sänkbara karossen. Det finns på Zenvo också, fast mera sofistikierat utfört.

Motorn är i grunden en V8 från Corvette, men förstärkt och förfinad så attt den egentligen är racermotor, utrustad med turbo och kompressor så att man får ut 1 104 hästkrafter.

Toppfarten är elektroniskt begränsad till 375 kilometer i timmen. Tre sekunder tar det att, från 0, komma upp i 100 kilometer i timmen.

750 000 euro kostar den om man inte räknar med avgifter. I Danmark, därr avgifter är ovanligt höga, går den på runt 16 miljoner danska kroner.

De två konstruktörerna, Jesper Jensen och Troels Vollertsen, sticker inte under stol med att det är en pojkdröm den förverkligar.

Bildesignern Christian Brandt har skissat och ritat i över ett halvår för att få till de rätta formerna på Zenvo ST1.

Fler modeller, mindre och billigare, är på gång från det danska företaget enligt tidningen Bilmagasinet.