Fordon

Daimler före Tesla i el-lastbilsracet

Foto: Daimler/E-Fuso

Tesla är i startgroparna för att avslöja sin utsläppsfria långtradare. Men företaget får i det här segmentet se sig som tvåa på bollen. Detta då Daimler nu har förekommit elbilspionjären och visat en el-lastbil med 35 mils räckvidd och 11 tons lastförmåga.

Publicerad

Det var i fjol som Teslasgrundaren Elon Musk berättade att de planerade en breddning av elfordonsverksamheten. Efter Model S, X och 3 var det dags att elektrifiera även tunga fordon. Dock har problem med produktionen av Model 3 lett till att el-långtradaren försenats. Den här öppningen har Daimler tagit i akt, och det verkar nu som att den tyska koncernen kommer att slå Tesla i racet.

Inför den stundande fordonsmässan i Tokyo har Daimlerkoncernens Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) presenterat E-Fuso – ett nytt dotterbolag som ska vara helt inriktad på eldrivna bussar och lastbilar. Därtill visade det nybildade företaget ett första koncept kallat Vision One.

Vision One är en så kallad klass 8-lastbil, vilket innebär att den tillhör den största/tyngsta klassen. Viktmässigt väger konceptet in på 23 ton och den ska kunna bära last på elva ton – vilket nästan är jämförbart med vad en motsvarande diesellastbil mäktar med. Totala räckvidden för ellastbilen ska vara 350 kilometer.

Läs mer:

Exakt när vi kommer att få se Vision One förvandlas till serieproduktion var inget som avslöjades, dock berättade bolaget att de ska elektrifiera alla bussar och lastbilar ”de kommande åren”. Även här var man svävande när det kom till ”när”, och pekade på att det är avhängigt av teknologin och utvecklingen av infrastruktur. E-Fuso kommer här samarbeta med andra företag inom koncernen, såsom Mercedes-Benz Energy och Chargepoint, för att skynda på implementeringen.

Med Vision One har Daimler utökat portföljen med ellastbilar. I fjol visade de upp sitt Urban eTruck-koncept, en mindre lastbil med en räckvidd på 200 kilometer.

Daimler är inte heller själva om att satsa på elektrifiering av de tunga fordonen. Förutom ovan nämnda Tesla utvecklar även Volkswagen, Nikolai och Cummins utsläppsfria drivlinor. Även mindre företag som Newton, E-Force och Emoss har lastbilar som går på el – dock är de konverteringar. Inom bussegmentet finns Proterra som i september visade upp en elbuss med en räckvidd på 180 mil.

I september avslöjade Musk, som sedvanligt på Twitter, att avtäckningen skulle ske den 26 oktober. Dock har premiärdatumet skjutits på framtiden och istället ska bilen visas upp den 16 november.