Fordon

Continentals nya rena hybridteknik ska förlänga livet på diesel

Foto: Continental

Motorteknik kapabel att kapa både kväveoxid- och koldioxidutsläppen. Nu har Continental visat upp ett system som de menar öppnar upp ett nytt segment med super-rena bilar.

Publicerad

Att bilbranschen håller på att elektrifieras är ingen nyhet. Men det är fortfarande en bra bit kvar till dess att elbilar blir dominerande. Och tyska Continental hävdar att de i väntan på detta har en teknik som verkligen kommer att göra avtryck på utsläppskontot.

Under ett kollokvium i Aachen demonstrerade de hur deras 48-volts hybridteknik minskar utsläppen rejält för både bensin och dieslar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här